Jonas Sjöstedt besökte Värmland

Den 11 februari besökte Jonas Sjöstedt Värmland. Han påbörjade sitt besök i Orrholmsgaraget och talade om sin vision för ett framtida samhälle. Enligt Jonas så är en av de stora frågorna då arbetstiden och om den ska kortas ner från fem till fyra timmar.

På eftermiddagen besökte Jonas fackförbundet Pappers avdelning 96 på Gruvön. Under besöket nåddes han också av beskedet att han under eftermiddagen skulle behöva lämna Värmland snarare än planerat och bege sig till Stockholm och Aktuellt för att diskutera försvarsfrågan mot Jan Björklund.IMG_4609

Innan han skyndade iväg till Stockholm hann han emellertid äta middag med representanter från det fackliga samarbetet 6f. Under middagen diskuterades den förändrade arbetsmarknaden med otryggare anställningsformer, försämrad arbetsmiljö och konkurrens från företag med svart arbetskraft.

På kvällen var planen att Jonas Sjöstedt skulle tala på Värmlands museum. Då han inte hann med detta fick landstingsrådet Anders Nilsson och gruppeldaren för Vänsterpartiet Karlstad Håkan Svenneling rycka in. Totalt samlades 40-talet intresserade för att fika och diskutera lokalpolitiken i Värmland och Karlstad.

Värmland och Karlstad fick ändå ett nytt besök. Den 21 februari kom Jonas tillbaka till Värmlands museum. Ett drygt 60-tal hade samlats för att lyssna på Jonas tankar inför valrörelserna 2014 och ställa frågor.

21/2 Jonas

Jonas lyfte under kvällen viktiga frågor inför valen. Arbetsmarknaden och de förändrade situationerna på arbetet var en viktig fråga. Partiledaren pratade om att den borgerliga regeringen lyckats försämra arbetsvillkoren så att kampen nu står mellan arbetstagare istället för mellan arbetstagare och arbetsgivare. Jonas lyfte också frågan om vinster i välfärden och diskuterade om valfrihet verkligen är att välja mellan vårdutförare eller att få bestämma när en vill duscha.

Avslutningsvis diskuterades också vikten av att ha en stark vänsterrörelse och att bygga den redan nu inför valen 2014. Tillsammans kan vi förändra Sverige till det bättre!

21/2 Jonas på håll