EU-valrörelsen är i full gång i Värmland

Idag den 7 maj öppnar förtidsröstningen till Europaparlamentet och Vänsterpartiets valarbete är i full gång.

Viktiga frågor i EU-valet för vänsterpartiet är bland annat frihandelsavtalet TTIP, som bland annat innehåller en skrivning om investeringsskydd som innebär att företag skulle kunna stämma stater om staterna ändrar lagar och regler så att vinsterna blir mindre än planerat. Om vi lagstadgar mot vinster i välfärden skulle den skrivningen kunna innebära att företag kan stämma Sverige för att det ger dom mindre vinster än beräknat.

Håkan Svenneling, kandidat till Europaparlamentet och riksdagskandidat, skrev en debattartikel om detta i VF den 2:a maj. Ett utdrag kan du läsa nedan och om du följer länken kan du läsa hela debattartikeln på VF:s hemsida.

Vi i Vänsterpartiet är övertygade om att frihandel går att förena med demokrati, ordentliga miljökrav och försvar av välfärden. Men vi är emot avtal när de är skrivna så att företagens vinster alltid kommer först.

Innan det blir något avtal måste EU-parlamentet godkänna det och det sker först efter EU-valet. Så det är väljarna som bestämmer. Vänsterpartiet kommer inte att acceptera ett avtal som sätter företagens vinster framför demokratin. Välfärden är inte till salu.