Valet 2014

Vänsterpartiets dag på Ransäterdagarna

[su_slider source=”media: 2718,2720,2719″ width=”1020″ height=”360″ title=”no” pages=”no” mousewheel=”no” autoplay=”3000″][su_slider source=”media: 2719,2720,2718,2716″ width=”900″ height=”360″ title=”no” pages=”no” mousewheel=”no” autoplay=”3000″][/su_slider]

22 juli var det Vänsterpartiets dag på Ransäterdagarna. Det var en solig dag med en temperatur på ca 30 grader. Trots värmen var det många som tagit sig dit för att lyssna på Lena Olsson och Ali Esbati.

Lena Olsson pratade om den Landsbygdspolitiska plattformen (du hittar den här) och Vänsterpartiets satsningar för att ha en levande landsbygd.

– Vi betraktar oss som det nya landsbygdspartiet. Vi ser vilken potential landsbygden har.

Ali Esbati pratade arbetsmarknadspolitik och den skillnad vänsterpolitiken gör eftersom den ser människor och behov, inte bara intjänade kronor till skatteparadis.

– Vi vet att man inte kan spara pengar genom att inte låta barnen i förskolan få frukost eller mata en person inom äldreomsorgen snabbare, det är inte så man bedriver välfärd och ändå är det sådant vi läser om i tidningarna nu. Pengarna ska gå till en bra välfärd, inte till drinkar på caymanöarna.

Vänsterpartiet Värmland presenterade också sitt förslag 2 x 25, avgiftsfri kollektivtrafik och  sjuk- och tandvård för unga upp till 25 år.

– Det är en satsning både på jämställdhet och miljön. Vi vet att kvinnor åker kollektivt i större utsträckning än män, och för miljöns skull behöver fler män åka kollektivt. Vi vet också att kollektivtrafiksvana är något som skapas i unga år – det här är en satsning som kan få fler, både kvinnor och män, att åka buss i större utsträckning även senare i livet och på sätt är det en stor miljösatsning. säger Madeleine Nyvall, andra namn på landstingslistan.

– Ingen ska behöva avstå från sjukvård eller tandvård på grund av dålig ekonomi, och vi vet att unga är en grupp med sämre ekonomi, många studerar, är arbetslösa eller har lägre inkomster.  poängterar Anders Nilsson, första namn på landstingslistan och oppositionsråd i landstinget idag.

Du kan läsa mer om Vänsterpartiets dag på Ransäterdagarna i media.

vf.se      nwt.se         sverigesradio.se       svt.se (Nyheten är nu borttagen)

VF gjorde också ett reportage om Ali Esbati, hans närvaro på Utøya för tre år sedan och kampen mot främlingsfientlighet. Läs den här.