Tantpatrullen är igång i Värmland!

Vänsterpartiet Storstockholm var först ut med en Tantpatrull i Sverige och Vänsterpartiet Värmland följer nu efter. I fredags var det premiär för den Värmländska tantpatrullen. Det är framförallt äldre kvinnor som gått samman för att bl.a. belysa villkoren för pensionärer, och hur det framförallt är kvinnor som efter pension hamnar i fattigdom. Alla vänsterpartistiska tanter är välkomna och i fredags representerades tantpatrullen av tanter från Årjäng, Munkfors och Sunne. Även ombudsmanna-tanten från Karlstad deltog en stund på förmiddagen.

2015-05-08 10.57.21
Från vänster: Eia Liljegren-Palmaer, Årjäng, Maria Sandgren Loa, Munkfors, Åsa Nilsson, Sunne och Tellervo Zetterberg, Sunne.

Effekterna av en ojämställd arbetsmarknad syns framförallt i pensionskuvertet. Många kvinnor födda 1954 eller senare kan räkna med att bli fattigpensionärer om vi inte ändrar dagens pensionssystem. Vi tänker inte sitta tysta och se på när kvinnor hamnar i fattigdom för att de slutat jobba. Även pensionärer måste kunna leva! säger Tellervo Zetterberg, en av de drivande kvinnorna i Tantpatrullen i Värmland.

Det var i samband med Sunne marknad som den första aktionen ägde rum. De kändes igen på att de hade hattar och röda handväskor. De delade ut tidningar och flygblad med texten ”Pensionärer måste också få leva”. På skyltarna de hade med sig stod det också ”Gammal tant behöver större slant!”.De väckte viss uppmärksamhet och de fick möjlighet att ha många samtal om situationen för många kvinnliga pensionärer, och också tala om hur Vänsterpartiet vill förändra.

[su_box title=”Fakta om Tantpatrullen i Stockholm” box_color=”#DA291C” title_color=”#000000″]Tantpatrullen i Stockholm består av ca 30 personer och bildades under 2014. I valrörelsen drev de frågan om kvinnors pensioner genom bl.a. sittstrejk och sånger på pendeltågen. Mellan februari och första maj samlades de på mynttorget i Stockholm för att protestera mot att pensionssystemet missgynnar kvinnor.[/su_box]