10 miljarder till välfärden!

Vänsterpartiet har tillsammans med regeringen förhandlat fram 10 miljarder årligen till kommuner och landstinget. Höjningen är permanent och gör det därmed lättare för kommuner och landsting att anställa. Det är pengar som gör skillnad och som ger en bättre välfärd.

Vänsterpartiet värnar välfärden. Att vi nu fått igenom de 10 miljarderna i förhandlingarna med regeringen visar tydligt att när vi är med och bestämmer får fler chansen att bidra till att ge våra unga en trygg uppväxt och göra de äldres dagar ljusare. Även om anställningar är viktiga för oss så kommer pengarna inte att villkoras med att anställningar görs. Det ska vara upp till varje kommun och landsting att avgöra hur de använder pengarna. De är bäst på att avgöra vilka behov som ska tillgodoses lokalt eller regionalt.

anne_marie_kristinehamn_2

De 10 välfärdsmiljarderna är väldigt efterlängtade och väldigt nödvändiga! Nu kan vi äntligen jobba med att förbättra kvalitet och trygghet i ex förskola och fritids, i skolan och äldreomsorgen i stället för att försöka trolla i hop en budget som inte står i relation till behoven som finns. Välfärden har under många, många år fått minskade resurser, nu bryter vi det mönstret. Vi behöver mer välfärd inte mindre! säger Anne-Marie Wallouch, kommunalråd i Kristinehamn.