Anna Hammar

Vänsterpartiet vill göra Värmland bäst i Sverige på folkhälsa

Vänsterpartiet presenterade idag sitt budgetförslag. Region Värmland har haft ett svårt ekonomiskt läge under många år och med kostnadsminskningar under 2020 på 490 miljoner finns det stort behov att koncentrera resurserna. Vänsterpartiet har valt att fokusera sitt budgetyrkande på två områden: personalen och folkhälsan.

– Värmland står inför både ekonomiska och demografiska utmaningar. Allt fler ska försörja en större andel äldre. Det innebär att vi behöver jobba på att ha en friskare och mer välmående befolkning. Vi vill därför påbörja ett intensivt arbete med folkhälsa, med målet att bli bäst i Sverige. Säger Anna Hammar, regionråd.

De ekonomiska utmaningarna finns främst inom hälso- och sjukvården, där en av de stora posterna är hyrpersonal. Det är en av anledningarna till att personalen är i fokus i Vänsterpartiets budget.

– För att regionen ska kunna utföra sitt arbete är personalen det absolut viktigaste. Vi behöver arbeta för att vara en attraktivare arbetsgivare, där ser vi att en av de saker vi behöver arbeta med är att hitta nya arbetstidsmodeller och eventuellt bonussystem. Vi fokuserar mot primärvården på landsbygden, där vet vi att det finns störst behov och är svårt att rekrytera. Säger Elisabeth Björk, Vänsterpartiet.

– Det handlar framförallt om att öka jämlikheten i Värmland. Allt folkhälsoarbete innebär en ökad livskvalitet för värmlänningarna, samtidigt som det är nödvändigt för att klara den framtida befolkningsutvecklingen. Personalen i vår organisation ska trivas på jobbet. För oss i Vänsterpartiet är det viktigt att varje skattekrona används på bästa sätt, och där ser vi folkhälsa och personal som nyckeln. Säger Anna Hammar.