Region Värmland

Äntligen kan vi infria ett löfte

Sex timmars arbetsdag på en avdelning var på de tre sjukhusen i Värmland. Det blir äntligen verklighet. Vänsterpartiet kan infria ett vallöfte i en historisk överenskommelse.

Vänsterpartiet i Region Värmland har träffat en överenskommelse med Värmlandssamverkan för budgeten 2021. Den innebär att vi har fått igenom ett antal punkter i budgetdokumentet. Den största och viktigaste punkten är ett projekt med sex timmars arbetsdag på en avdelning vardera på sjukhusen i Arvika, Torsby och Karlstad.

De här frågorna har vi fått med i budgeten för nästa år.

✓ Sex timmars arbetsdag

✓ Vårdval har strukits ur budgeten

✓ Personalreform för vårdcentraler på mindre orter

✓ Ambulanssjukvård i hela Värmland

✓ Kompetenslyft om mäns våld mot kvinnor

✓ Folkhälsoarbete för att utjämna geografiska och socioekonomiska skillnader

✓ Främja regional livsmedelsförsörjning

Sex timmars arbetsdag är ett kraftfullt verktyg för att öka produktionen av sjukvård. Med kortare arbetspass/arbetstid kan man utnyttja resurserna bättre, både personal och lokaler. Det är ett bra sätt att kapa till exempel operationsköer och betala av den vårdskuld som uppstått under pandemin. När sex timmars arbetsdag infördes på ortopedens operationsavdelning på Mölndals sjukhus lyckades man utföra 90 operationer fler per månad. Arbetssättet har där permanentats på grund av detta. Tidigare undersökningar visar också positiva effekter i form av minskade sjukskrivningar, bättre trivsel och hälsa hos personalen, minskat behov av vikarier samt mindre omsättning av personal.  Region Värmland kan med arbetstidsförkortning bli en mer attraktiv arbetsgivare och få lättare att rekrytera kompetent personal.

Beslut om budgeten kommer slutligen att tas i regionfullmäktige den 8 december.