Bättre vård för skuldsatta

Det finns ett samband mellan överskuldsättning och psykisk ohälsa, flera undersökningar har visa på detta. Många av de som söker hjälp för psykisk ohälsa dras också med ekonomiska skulder.

För att personer som har ekonomiskt tufft och mår psykiskt dåligt ska få bättre hjälp skrev Vänsterpartiet en motion om att öka kunskapen om att öka kunskapen om sambandet mellan skulder och psykiskt illabefinnande samt att se över kontaktytorna mellan Region Värmland och kommunerna för att lättare slussa patienter till rätt hjälp.

Motionen som var skriven av Anna Hammar och Gert Raiml behandlades på Hälso- och sjukvårdsnämnden i tisdags. Motionen fick bifall från övriga partier och verksamheten får nu i uppdrag att se över hur man kan förbättra insatserna för de drabbade.

Det går inte att medicinera eller behandla bort skulder, men det finns annan hjälp att få. Kommunerna har till exempel ofta budget- och skuldrådgivning. Att sätta in antidepressiv medicinering och sjukskriva patienter kan säkert vara nödvändigt ibland, men andra gånger vara direkt kontraproduktivt då till exempel en sjukskrivning ytterligare kan försämra den ekonomiska situationen, förutsatt att det är rimligt att patienten klarar att arbeta hel- eller deltid.

Anna Hammar, regionråd för Vänsterpartiet, förklarar att många som mår dåligt får sin första kontakt för psykiatrisk vård via primärvården. Det är av yttersta vikt att där öka förståelsen för betydelsen av ekonomisk utsatthet för den psykiska hälsan. Det är viktigt att öka kunskapen om detta bland behandlande personal, som till exempel läkare, kuratorer och psykologer inom primärvården. Det är också viktigt att skapa mötesplatser mellan olika yrkesgrupper inom både Region Värmland och kommunerna.

För en del patienter kan det även behövas kontakt med kommunernas beroendeenhet om det finns misstanke eller vetskap om spelmissbruk.

– Det här är en otroligt viktig fråga. Många far illa trots att det finns hjälp att få, säger Anna Hammar.

Hon är nu glad över att motionen fått ett så positivt gensvar, både inom verksamheten och bland de övriga partierna. Frågan har blivit ännu mer aktuell under pandemin då en del hamnat i ekonomiskt trångmål.

– Det är ett socialt stigma att inte ha ordning på sin ekonomi och det kan vara svårt att själv söka hjälp, då är det viktigt att någon vågar fråga och visar vägen, säger hon.

Här kan du läsa dokumenten som gäller motionen:

Handlingar från Hälso- och sjukvårdsnämnden