Valet 2014

Vänsterpartiet Värmland lanserar Kvinnokraft

Logga Kvinnokraft arial röd

En äldre vit man det är bilden de flesta får när de tänker en politiker. Vi vill ändra den bilden. Vi vill visa att Vänsterpartiet gör skillnad och att de som representerar oss inte bara är grånande män. Det är kvinnor och män i olika åldrar och med olika bakgrund.

Vi lever i ett ojämställt samhälle där det finns många fler män än kvinnor på maktpositioner och där män ges mer utrymme att föra fram sin åsikt. Vänsterpartiet går inte med på det och vi arbetar för en förändring. Det märks. På Vänsterpartiets 18 listor i Värmland har 11 en kvinna som första namn. Av våra 36 toppnamn i Vänsterpartiet är 20 stycken kvinnor. Det är ett resultat av att vi är ett feministiskt parti, såväl i teorin som i praktiken.

Vi vill också lyfta fram och synliggöra kvinnor i Vänsterpartiet, för vi vet att det behövs i ett samhälle där kvinnor får mindre utrymme än män. Som en del av det har vi skapat Kvinnokraft Värmland där vi presenterar de kvinnor som står högt på listor eller som har tunga uppdrag inom partiet. Syftet är att lyfta de kvinnor som gör mycket arbete i partiet.

–          Vårt feministiska arbete ger resultat, i såväl politiken vi för som inom partiet. Vi vet hur viktigt det är att arbeta aktivt med jämställdhet, det är ingenting som kommer av sig självt ens i en feministisk organisation. Därför är det också viktigt att lyfta fram kvinnor och visa på det arbete som kvinnor gör, det riskerar annars att försvinna i det manliga bruset. Säger Madeleine Nyvall, distriktsordförande och landstingskandidat.

Till Kvinnokraft Värmland.