Säffle

Telefonnummer: 070-280 83 57

NYHETER

Från ord till handling:

Vänsterpartiet i Säffle har lämnade in två motioner som beror hyrsystemat inom Säffle kommun: Förvaltningars lokalhyra och Utredadet existerande system för hyror inom BUN. Båda motioner beror på olika sätt den märkvärdigt system som finns när det kommer till hyra av lokaler inom kommunen. En fråga vi tar upp är om varför  när den kommunala fastighetsbolaget har så många tomma fastigheter, kommunala verksamheten som till exempel SoS som har en underskott på ca 50 miljoner väljare att hyra lokaler från externa aktier. En av Fastigheterna som förvaltas av Säffle kommun är forskningen. Där det idag finns, bland annat arbetsmarknadsenheten, Säkom, IT enveten. Den fastigheten skulle kunna användas på en betydligt bättre sätt om flera kommunala verksamheten flyttat dit. En så länge verka inte majoritet har förstått detta, men det har vi och därför väljer vi att agera därefter. Vilket betyder att vi flyttar från våra lokaler i HUS 5 ( gamla sjukhuset) och inne i ny lokaler på Forskningen, där ni nå kan hitta oss. Vi återkommer längre fram med öppettider.

Vill ni läsa motionerna vi nämner hittar ni dem här!

Besparingar på Nattis

Under BUN:s sammanträden den 27 mars diskuterades olika besparingsförslag. Majoriteten insisterar på att Nattis är ett området det finns besparingsmöjligheter. Vi i Vänsterpartiet i Säffle tycker inte så och därför la vi en fram protokollsanteckning, där ni kan läsa om varför majoriteten igen tänker och gör Fel:
Protokolls anteckning BUN 27 03 2024
§9 Besparingsförslag utifrån budgetramskrivelse
Nämnden bestämd att inkludera nattis i listen för besparingar, något Vänsterpartiet i Säffle inte håller med om och därför reserverade Vänsterpartiet sig.
Majoriteten hänvisar till att det tidigare bestämds en tak för verksamheten för 180 tkr och att verksamheten har överskridit detta med 120 tkr då den kostar 200 tkr att bedriva.
Det majoriten väljer att se bort ifrån är verkligheten. Efter att beslutet på 180 tkr kronor togs har mycket hänt: inflation, krig, 11 timmers lagen, med mera. Allt detta påverkar verksamheten.
Det är kringliggande omständigheter som förvaltningen inte rör över. Däremot skulle förvaltningen tvingas spara in dessa 120 tkr skulle det få stora konsekvenser för många familjer i Säffle. Nattis verksamheten har nu 17 barn inskrivna och två till är på vägen in. Flertalet av de so använder dagis är ensamstående förälder, kvinnor, som är helt beroende av denna verksamhet för att kunna arbeta och klara sin familjs ekonomi.
Därför är majoritetens beslut om att inkludera nattis i sparförslag, igen en kortsiktig åtgärd som om det genomförs kommer att få större negativa konsekvenser en eventuell besparing på 120 tkr kan ge.
Matilde Konglevoll
Ledamot BUN
Vänsterpartiet i Säffle

Inställd interpellationsdebatt

Under kommunfullmäktige , måndag 18/3 skulle Vänsterpartiet i Säffles interpellationen om nattpatrullen besvaras av socialnämnders ordförande Anita Karlsson.

Som många uppmärksammade  blev det inte så, utan ärende flyttades till den kommande kommunfullmäktige i april.
Det har kommit till vår kännedom att många undrar varför och därför ger vi en redogörelse kring detta:
Socialnämndsordförande hade fram till söndag kväll att lämna sin skriftliga svar på interpellationen. Det gjorde inte SoS ordförande. Måndag vid kl 12, hade den fortfarande inte inkommit , så Vänsterpartiet i Säffles gruppledare kontaktade kommunfullmäktige ordförande och la fram detta och att det i så fall ärenden skulle behövas flyttas till april. KF ordförande var enig om att det är viktigt att Vänsterpartiet i Säffle får ta del av svaret innan. Så i samråd kom KFs ordförande  kom V i Säffle gruppledare överens om att ärendet skulle tas i april.
Det är viktigt att få med sig följande:
– Det står klart i Kommunallagen att svaret ska lämnas skriftlig i förväg.
– Vänsterpartiet i Säffle vill gärna ta interpelationen nu den 18/3 men när SoS ordförande inte följer lagen så blev det inte möjligt.
– idag onsdag 20/3 var svaret fortfarande inte inkommit.
Vid frågor, hör gärna av er!

Läs vår senaste motion!

Här kan du läsa vår senaste motion som handlar om Omorganisering av grundskoleverksamheter i Säffles Tätort

Motion omroganisation av grundksolansverksamheter i Säffles tättort

Interpellation

Vänsterpartiet i Säffle har ställt en interpellation (fråga) till socialnämndens ordförande i Säffle. Läs den nedan!

Till socialnämndensordförande

Den ansträngda ekonomiska situationen i Säffle kommun har lett till att en del besparings tilltag har satts i gång.

Alla besparingar betyder oftast nedskärningar i den befintliga verksamheten, men extra känsligt är detta för förvaltningar där verksamheten styrs av individens behov så som SOC och BUN.

Denna Interpellation gäller SoS och rätter sig därför till Socialnämndensordförande.

Socialförvaltningen har under en väldig lång period varit underfinansierad. Det är en verkligheten som inte går att komma bort ifrån. Men det att brukare inte får de besök, vård och omsorg det har rätt på och behöver kan inte ursäktas med dålig ekonomi. Det att personalen känner sig hotat och misstrodda kan heller inte ursäktas med dålig ekonomi.

Vi vet det finns en pågående utredning som ser på händelserna under natten den 8 -9 januari och natten den 9-10 januari och så pågår även en extern utlysning av hela Socialförvaltningen. Men vi i Vänsterpartiet i Säffle tycker att patient säkerhet och våra medarbetare är så viktiga att vi väljer att lägga fram denna interpellation.

Därför vill ställa följande frågor till Socialnämndensordförande:

-Hur kom ledningen fram att den tredje bilen som används av nattpatrullen inte behövs?

– Hur blev personal tagit med i processen som led till beslutet om att ta bort den tredje bilen?

– Hur säkerställt ledningen att patientsäkerheten togs till vara när man vald att ta bort den tredje bilen?

– Hur informerades brukarna om ändringarna som borttagningen av den tredje bilen led till?

För Vänsterpartiet i Säffle

Matilde Konglevoll 2024-02-01

Förskolan Pluto i oacceptabelt skick!

Förskolan Pluto i Säffle lider av stora problem med fastigheten där både personalen och barnens hälsa kan vara i fara. Läs om hur vi i Vänsterpartiet Säffle har hanterat frågan, nedan.

Arbetsförhållande på förskolan Pluto har passerat alla gränser. Fastigheten har bland annat möss och mögel, Kommunstyrelsen som fastighetsägare har ett ansvar! Därför lägger vi i Vänsterpartiet i Säffle  och Socialdemokraterna ett nämndinitiativ till kommunstyrelsen.

Gå gärna in på Säffle tidning och läs hela artikeln.

Politiskt nämndinitiativ

Matilde Konglevoll om situationen på Pluto

Under BUN sammanträde igår , den 24/1/24 diskuterades arbetsmiljöfrågor kring förskolan Pluto. Då Vänsterpartiet i Säffle  tillsammans med Socialdemokraterna ansåg att majoritet inte insåg allvaret och tog sitt ansvar, lämnade  Vänsterpartiet i Säffle tillsammans med Socialdemokraterna följde protokollsanteckning:

– Det är unikt att arbetsmiljöuppgift återlämnas från en rektor. Nu har det tagit alldeles för lång tid att få någon ordning på lokalerna för Pluto, det finns punkter från 1995 som inte har åtgärdats. Nu behöver lokalfrågorna  ses över av kommunstyrelsen för att snabbt få till en dräglig arbetsmiljö på förskolan Pluto, säger Matilde Konglevoll (V)
Nu behöver kommunstyrelsen ta ansvar och fatta beslut om att renovera gamla Pluto eller bygga nytt.

– Att detta behöver snabbutredas är en självklarhet.

Ny biblioteksbuss i Säffle!

Idag var det invigning av den nya Biblioteksbussen i Säffle. Majoritet var tydlig på att bussen beställdes redan i 2020 och att de hade tänkt att det skulle göras på ett vis sätt, men sanningen är den att Vänsterpartiet i Säffle tillbaka i maj 2023 lämnade in en motion (som ni kan läsa här under) om att bokbussen skulle göras om till biblioteksbussen där Säffles kommunens olika funktioner kan tillgängliggöras på ett bättre sätt för Säffles invånare, något som ingår i Bibliotekens uppdrag enligt Bibliotekslagen.  Och först i sluten på September 2023 lämnade kulturförvaltningen en rapport där de i princip hade tagit Vänsterpartiet i Säffle motionstext i rapporten. I december 2023 bifallandes Vänsterpartiet i Säffle motion av kommunfullmäktige och idag 27-01-2024 kunna Kommunstyrelseordförande, och kulturnämnders 2 vice ordförande står där och berätta om alla finna uppgifter den nya Biblioteksbussen kan utföra nu. Vi från Vänsterpartiet i Säffle säger var så god! Vi står bereda att stöta till med flera goda idéer som gör Säffle till en bättre plats för alla!

Läs vår motion nedan

Från bokbuss till biblioteksbuss

I september är det planerat att Säffle får en ny bokbuss. Kommunens bokbuss är väldigt uppskattad och bidrar till att biblioteket kan genomföra det viktiga uppdrag de har enligt lag.
Bibliotekets uppdrag är stort och omfattande och bokbussen skulle kunna i högre grad vara medverkande på att detta genomförs. En del av bibliotekets uppdrag är att bidra till samhällsinformation görs tillgängligt för invånarna. Därför skulle det vara naturligt att ett mera aktivt samarbete mellan Biblioteket och förvaltningar och bolag kom på plats.
Bokbussen blir då inte längre enbart en bokbuss, utan en biblioteksbuss där representanter från förvaltningar och bolag kan vara med och ha direkt kontakt med kommunens invånare. Detta skulle öka tillgängligheten på landsbygden, för äldre som har svårt att ta sig till staden eller personer med funktionsnedsättningar, för att nämna några exempel.
Detta skulle skapa en helhet i arbetet, men det skulle även kunna bidra till en mera konstruktiv användning av resurser, båda ekonomiska men även arbetskraft. Hur detta skulle gå till får biblioteket och förvaltningar komma överens om, men vi anser det är en viktig tillgänglighets- och demokratisk fråga.
Kommunens invånare skulle då få möjlighet att på ett enklare sätt möta tjänstepersoner i närområdet och får hjälp och stöd. Vi önskar därför att bokbussen blir i sin rätta betydelse en biblioteksbuss
Vi yrkar därför
Att   Biblioteket och kulturförvaltningen för i uppdrag att ta fram ett förslag till hur bokbussens verksamhet ska kunna utvidga dess uppdrag till att inkludera information och möte mellan förvaltningar och bolagens tjänstepersoner.
Att   Förvaltningar och bolag får i uppdrag att i samarbete med Biblioteket och kulturförvaltningen ta fram förslag till hur ett samarbete kring biblioteksbuss, information och möte mellan tjänstepersoner och invånare ska kunna bli verklighet.

Matilde Konglevoll                                           Nikolai Konglevoll

Tack Barbro!

Vänsterpartiet i Säffle vill tacka Barbro Källström. Efter många år i Säffle har Barbro nu flyttat till sin hemby.
Barbro har under många år varit en styrka för Vänsterpartiet i Säffle. Hon tog på sig uppdraget som V enda kommunfullmäktige representant och ordförande för Vänsterpartiet i Säffle och gjorde en fantastisk jobb. Sen vald Barbro att lämna de stora politiska uppdrag men inom Vänsterpartiet i Säffle var Barbro en viktig del med sin styrka, kunskap och många kloka synpunkter.
Så vi i Vänsterpartiet i Säffle vill tacka Barbro för en fantastisk insats och önska ” vår ” Barbro allt lycka framöver!
Gjengen i Vänsterpartiet i Säffle

PÅ GÅNG

Hej ungdomar,

Ung Vänster Säffle har en ny Facebook sida, gå gärna in, gilla och dela genom att klicka här!

KOMMUNFULLMÄKTIGE

Matilde Konglevoll – Ledamot