Budgetuppgörelsen

fördelningspolitik

Vänsterpartiet presenterar idag budgeten lokalt här i Värmland. Vänsterpartiets budgetuppgörelse med Regeringen är viktig då det är den första budgeten på åtta år som prioriterar att minska inkomstklyftorna och öka jämställdheten. Detta har varit de viktigaste utgångspunkten för Vänsterpartiet när vi har förhandlat budgeten med regeringen. För att förhandlingar överhuvudtaget skulle ske var en överenskommelse om hur vinsterna i välfärd ska stoppas komma på plats, vilket den till slut gjorde. Många politiska bedömare är eniga i att Vänsterpartiet har haft stor påverkan på budgeten. I bilden ovan ser man tydligt vilken skillnad budgeten kommer att göra på att utjämna klyftorna mellan fattiga och rika och att arbeta för att öka den ekonomiska jämställdheten.

De ekonomisk viktigaste välfärdssatsningar är satsningarna på Äldreomsorg, BB och skolan. Andra viktiga satsningar är uppstyrningen av arbetsmarknaden i avskaffandet av Fas 3 och både höjt golv och tak i A-kassan.

För Värmlands del är den parlamentariska kommittén för landsbygden en viktig seger. Även de facto att EU-stödet till att motverka ungdomsarbetslöshet har prioriterats om så att Värmland och sex andra regioner får dela på 500 miljoner 2015 och 2016 istället för senare. Då kan vi motverka den höga ungdomsarbetslösheten här och nu.

Med det budgetförslag som regeringen och Vänsterpartiet har förhandlat fram kommer vi se skillnad för många människor, med gratis läkemedel för barn från och med 1 juli 2015, 400 miljoner till tryggare förlossning, 100 miljoner till ökat stöd för kvinnojourer och två miljarder per år till fler anställda i äldreomsorgen.