Svenneling i kommitté för landsbygden

Den 25 juni presenterade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) en parlamentarisk kommitté med uppgift att lämna förslag på en sammanhållen politik för hållbar utveckling i Sveriges landsbygder. Alla riksdagspartier är inbjudna och Vänsterpartiets ledamot är den värmländska riksdagsledamoten, tillika landsbygdspolitisk talesperson, Håkan Svenneling.

Det är viktigt med en mer sammanhållen landsbygdspolitik där partierna är överens om att ge landsbygden schyssta förutsättningar för utveckling. säger Håkan Svenneling.

Kommittén ska ha tagit fram ett slutbetänkande i januari och ett delbetänkande mars 2016. I sammanfattningen av direktiven går bl.a. att läsa ”Politiken ska bidra till att landsbygdens företag är livskraftiga och innovativa, att attraktiva livs- och boendemiljöer kan erbjudas och att naturresurserna används hållbart. Landsbygdens möjligheter ska tas tillvara och en miljömässigt hållbar utveckling ska förenas med ekonomisk tillväxt – en grön tillväxt – som ger förutsättningar för sysselsättning och framtidstro i hela landet. ”

Jag tycker att det är spännande att landsbygdspolitiken får en mer framträdande roll i debatten, det är bara så vi kan ge landsbygden de rätta förutsättningarna. avslutar Svenneling.