Årets 1 maj blir digital

Årets 1 maj-firande kommer att bli helt annorlunda än vad vi är vana vid. Den tråkiga orsaken är naturligtvis den pågående pandemin.

Vi kommer inte kunna arrangera fysiska 1 maj-tåg, däremot kommer vi att ta tillfället i akt att samlas digitalt.

– Exakt hur det kommer att se ut är ännu oklart. Men målet är att nå ännu fler människor när vi nu flyttar engagemanget från gator och torg till sociala medier, säger Madeleine Nyvall, distriktsordförande i Vänsterpartiet Värmland.

Förra året arrangerade Vänsterpartiet 1 maj-firande på flera orter i Värmland, bland annat Värmlands största 1 maj i Karlstad. Förhoppningen är att fortsätta växa även om det nu blir i digital form.

– Den kris vi är mitt uppe i just nu kommer påverka vårt samhälle på många sätt. Och därför finns också ett behov av att prata om politik ur ett vänsterperspektiv, de som drabbas hårdast av kriser är alltid samhällets svagaste. Att fira 1 maj är därför viktigt även i år, vi måste bara hitta nya sätt att göra det, säger Madeleine.