Vill du vara med och påverka?

Det är snart dags för vår distriktårskonferens. Då kommer vi att rösta fram distriktsstyrelse, valberedning och representanter till andra uppdrag i partiet.

Vi passar på att prata lite med Madeleine Nyvall, tidigare distriktsordförande och en veteran i sammanhanget. Hon förklarar att Vänsterpartiet Värmland är den regionala organisationsnivån. Det innebär att det är distriktet som samordnar arbetet som berör hela partiorganisationen i Värmland.

– Distriktet har till uppgift att stötta partiföreningarna i politiska och organisatoriska frågor. Ett distrikt är också särskilt ansvarig för att bedriva studier bland medlemmarna. Distriktsstyrelsen har också ett särskilt ansvar för den regionala politiken. Politikerna i regionfullmäktige är den parlamentariska grupp som hör till distriktets verksamhet och ansvar. Gruppen jobbar självständigt, men rapporterar till distriktsstyrelsen och kan vägledas av distriktsstyrelsen, säger Madeleine Nyvall.

I distriktsstyrelsen diskuteras både nationell, regional och ibland lokal politik. Distriktsstyrelsen ansvarar också för den valrörelse som ska samordnas i Värmland. Distriktsstyrelsen är huvudansvarig för valrörelsen till riksdag och region, och ser till att det finns resurser för att arbeta med valet.

– Kort sagt kan man säga att distriktsstyrelsen är högst ansvarig både för det organisatoriska och det politiska arbetet i Vänsterpartiet Värmland mellan årsmöten, säger Madeleine Nyvall.

Vem kan vara med i Distriktsstyrelsen?

– Alla som är medlemmar i någon av Vänsterpartiet Värmlands partiföreningar kan vara med i distriktsstyrelsen. Det är förstås ett plus om man är intresserad av organisatoriska frågor eller regionalpolitiska frågor samt har en bra förankring i sin lokala partiförening.

Varför ska man vara med?

– Om man brinner för att utveckla partiet organisatoriskt, gillar att hålla i kurser, är queen på sociala medier eller vill påverka hur Vänsterpartiet Värmland driver valrörelsen 2022 ska man kandidera tycker jag. En distriktsstyrelse ska bestå av personer som både kan tänka organisatoriskt och strategiskt. Jag tror att det finns många sätt som vi kan utvecklas tillsammans på! Men det börjar med att fler vill engagera sig. Det här gäller även för din lokala partiförening och dess styrelse! Om inte du, så vem? Det är årsmötestider och hög tid att börja jobba för nästa val och arbeta för att ge Vänsterpartiet större inflytande i samhället. Det arbetet gör vi bäst tillsammans.

Hur ska man göra om man vill veta mer?

– Om du vill veta mer så kontakta din lokala partiförening, valberedningen eller någon som sitter i distriktsstyrelsen.

Hur ska man göra för att anmäla intresse?

– Mejla till [email protected] om du är intresserad själv eller vet någon som skulle passa för uppdraget.