Motioner från Vänsterpartiet Säffle

Motion från Vänsterpartiet Säffle

Motion: förvaltningars lokalhyra

Förvaltningarna inom Säffle kommun hyr lokaler till sina verksamheter. Inom kommunen finns det även Säfflebostäder, bolaget som hanterar just lokaler och lägenheter.

Vid flera tillfällen har förvaltningar valt att hyra av privata fastighetsägare och inte av SÄBO. Förvaltningar hänvisar ofta till att de behöver anpassade lokaler och medarbetarnas trygghet som en förklaring till varför de väljer att göra så.

Samtidigt sitter SÄBO på en del tomma lokaler, som i vissa fall med vissa anpassningar skulle kunna användas av förvaltningarna. Detta skulle bidra till en positiv utveckling inom kommunens verksamhet, då ökande intäkter hos SÄBO skulle leda till att mera underhåll och uppfräschning skulle kunna genomföras i lokaler ägda av kommunen och SÄBO.

Dessutom och inte minst skulle våra skattpengar stanna inom kommunens verksamhet och inte ges till privata personer.

Vi yrkar därför

Att    Förvaltningarna inom Säffle kommun ges i uppdrag att se över sina lokalhyror, och i de fall dessa inte hyrs av SÄBO att förvaltningarna tar fram en sammanställning av deras lokalbehov.

Att    Förvaltningarna kommunicerar sina behov till SÄBO som i sin tur tar fram förslag på existerande lokaler som kan användas.

Att     Säffle kommun tar ett inriktningsbeslut på att kommunala förvaltningar och bolag i första hand ska hyra sina lokaler av SÄBO.

Matilde Konglevoll                                           Nikolai Konglevoll

Motion: Utreda det existerande systemet för hyror inom BUN

BUN är en förvaltning som behöver lokaler för att driva den verksamheten de har i uppdrag att genomföra.

Oftast sker detta genom att de olika verksamheterna inom förvaltningen hyr lokaler genom Säbo. Hyreskostnaderna är dock så höga att en god del av förvaltningens budget gå just till att betala hyran och inte till det som i grund är förvaltningen uppdrag: utbildning och omsorg.

I tillägg ökar hyreskostnaderna när nödvändiga förbättringar görs, vilket innebär att ändamålsmässiga och fräscha lokaler betyder ofta mindre pengar till verksamheten.

Detta i sin tur leder till att förvaltningen tvingas spara in i andra delar av verksamheten och då är det oftast uppsägningar av personal som är vägen att gå, något som i sin tur ledar till sämre arbetsvillkor för personalen som är kvar och till en försämring av det uppdrag som förvaltningen ska utföra enligt lag.

Frågan är om det system som existerar idag är optimalt för att Säffle kommun ska kunna leva opp till sin egen vision:

– I Säffle kommun finns det goda förutsättningar för det livslånga lärandet.

– Säffle kommun är en attraktiv arbetsgivare.

Vi yrkar därför

Att    Säffle kommun utreder det existerande systemet för hyra av lokaler anknutna till BUN

Att    Säffle kommun tar fram förslag som gör det möjligt för BUN att kunna använda lokaler anpassade till verksamheten utan att så stor del av budgeten går till hyror

Matilde Konglevoll                                           Nikolai Konglevoll