• Riksdagen

Riksdagen

Vänsterpartiet Värmland i Riksdagen

Vänsterpartiet har 24 ledamöter i riksdagen. Ledamöterna kommer från hela landet och arbetar för hela Sverige. En av ledamöterna är från Värmland, Håkan Svenneling. Nedan får du en lite presentation av honom, vad hans fokus är i riksdagen och hur han arbetar för Värmland.

Håkan Svenneling – Riksdagsledamot

Håkan är kanske mest känd som Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson. Förutom en plats som ledamot i utrikesutskottet är han ledamot i Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling. Hans brinnande intresse för utrikespolitik gör att han ofta syns i media gällande dessa frågor. Han har varit mycket aktiv i debatten om Sveriges inträde i NATO samt det omtvistade DCA-avtalet, där Vänsterpartiet är starka motståndare. Nu när Sverige ändå gått med i NATO är Håkan aktiv i Sveriges NATO-delegation för att kunna ställa de kritiska frågorna och övervaka utvecklingen på nära håll.

Håkan debatterar även konflikter och andra svåra situationer i världen. Han har varit Vänsterpartiets röst i fråga om Rysslands anfallskrig mot Ukraina, Turkiets ständiga angrepp mot sin kurdiska befolkning samt Israels krig mot Hamas där Palestinas folk blivit oerhört lidande. Vänsterpartiet står för fred och folkrätt, det betyder att varje folk har rätt till sitt land och att leva i trygghet och fred.

Håkan har trots allt sitt hjärta i Värmland och är inte sen med att lyfta landsbygdsperspektivet på nationella frågor. Han har tidigare varit mycket aktiv i kommunpolitiken och håller sig ständigt uppdaterad i Värmlands viktigaste frågor.

Uppdrag

• Utrikesutskottet – Ledamot
  • Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling – Ledamot
  • Försvarsutskottet – Suppleant
  • Miljö- och jordbruksutskottet – Suppleant
  • EU-nämnden – Suppleant

Vill du vet mer om Håkans arbete i Riksdagen? Då kan du besöka hans riksdagssida här!

Fler värmlänningar i Riksdagen!

Vi hoppas kunna skicka fler duktiga värmlänningar till riksdagen efter valet 2026. Det är viktigt att landsbygden och mindre orter får en självklar plats i debatten på nationell nivå. När Vänsterpartiet växer i Sverige och i Värmland har vi också möjlighet att vara på plats i Riksdagen.

Vill du vet mer?

Vill du veta mer om vår politik på riksdagsnivå?

Klicka här!