Region Värmland

Bättre behandling av psykisk ohälsa för skuldsatta

Många som har stora skulder mår psykiskt dåligt. Det tog Vänsterpartiet fasta på och lämnade in en motion till Regionfullmäktige. Nu har den behandlats och den fick ett rungande bifall.

Många som mår psykiskt dåligt får sin första kontakt med psykiatrisk vård via primärvården. Det är därför av stor vikt att öka kunskapen om ekonomisk utsatthet i förhållande till den psykiska hälsan. Tack vare Vänsterpartiets motion ska man nu se över hur vården kan underlätta för skuldsatta med psykisk ohälsa.

– Skulder är en vanlig orsak till lätt eller medelsvår psykisk ohälsa vilket inte uppmärksammas av samhället, säger Anna Hammar, regionråd i opposition för Vänsterpartiet.

Hon är glad över den positiva respons som motionen fått hela vägen genom beslutskedjan. Både tjänstemän och politiker har varit överens om att bifalla motionen. Det innebär nu att regiondirektören får i uppdrag att initiera arbetet att hitta de här patienterna och göra det möjligt att de får en mer träffsäker behandling.

– Att motionen fått bifall rakt igenom tyder på att vi är överens om att det här är en viktig fråga som skapar onödigt lidande, säger Anna Hammar som skrivit motionen tillsammans med Gert Raiml.

Det är också viktigt att skapa mötesplatser mellan olika yrkesgrupper inom både Region Värmland och kommunerna.

Genom motionen vill Vänsterpartiet förbättra vården för de som är drabbade av ekonomisk utsatthet och som även lider av psykisk ohälsa. Dessutom vill man öka kunskapen inom organisationen vad gäller samband mellan psykisk ohälsa och överskuldsatthet.

– Man kan inte medicinera bort skulder, säger Anna Hammar.

Läs motionen i sin helhet här: Motion skulder psykisk ohalsa

Här finns handlingarna till Regionfullmäktige.