Stöduttalande för Byggnads

Uttalande:

Ska ni ha makten, ska ni också ta ansvaret

Byggindustrin är en av många sektorer där de stora företagen anlitar underentreprenörer i allt längre kedjor. På vägen försvinner pengar när mellanhänder ska ha sitt. På vägen försvinner också ansvaret för arbetsmiljön och för anställningstryggheten. De som ska göra själva jobbet pressas till chansartade arbetsmiljöer och lägre löner. Den oseriösa undervegetationen i byggbranschen frodas.

Arbetsgivarnas rätt att leda och fördela arbetet motsvaras av arbetsgivarnas skyldighet att fullt ut ta ansvar för arbetsmiljön. Underentreprenörskedjor är ett sätt att fly från detta ansvar.
I byggsektorn är det en ansvarsflykt som kostar människoliv. Så får det inte fortsätta. Varje arbetare ska kunna känna sig stark, stolt och trygg. Ingen familj ska behöva oroa sig för att pappa eller mamma kanske inte kommer hem på kvällen.

Det är ett illavarslande tecken i tiden att det ska behövas strejkvarsel för att ta itu med sådant som egentligen borde vara självklart. Men just därför är Byggnads strejk viktig för alla.
Arbetsgivarna och Svenskt Näringsliv har ägnat merparten av sin energi åt att smutskasta facket. I stället borde man ägna sig åt att lösa det egentliga problemet: att städa i de egna branschhörnen.

Därför ropar vi idag Heja Byggnads – och vi hoppas det hörs till arbetsgivarkontoren i Stockholm.

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Värmlands årskonferens, Ransberg 20140329.

Läs mer hos Byggnads om bakgrunden till strejken..