• Region - valpla...

Region – valplattform och lista

Värmland är ojämlikt. Vissa kämpar med sin ekonomi varje månad och vänder på varenda krona, andra lever i överflöd och behöver inte ens fundera på vad skidresan till Chamonix kostar. Klyftorna i Sverige har ökat och syns allt tydligare i vårt samhälle. Vi lever i ett Värmland som dras isär.

Ojämlikheten är geografisk. Resurserna dras till centrum och stadskärnor. Samtidigt kippar landsbygden, bruksorterna och arbetarstadsdelarna efter andan. Av de tio rikaste kommunerna i Sverige finns åtta i Stockholms län. I Värmland finns elva av Sveriges mest sårbara kommuner. Men även inom våra städer finns stora klyftor. Mellan ändhållplatserna på busslinje 3 i Karlstad skiljer det en kvarts miljon kronor i medelinkomst. De svikna delarna av Sverige har en sak gemensamt. Det är när marknadskrafterna får fritt spelrum som butiker stängs och jobb försvinner. Marknaden frågar bara efter hur många som kan betala. Då dras resurserna till centrum. Men vänsterpolitik handlar om att göra andra prioriteringar än marknaden. Politiken ska vara en motkraft. De senaste årtiondena har istället det offentliga ofta varit först med att lämna landsbygd och förorter åt sitt öde.

Värmland är ojämställt. I många kommuner tar pappor ut två av tio dagar av föräldraledigheten. I den kommun som är bäst tar pappor ut tre av tio dagar. När barnen är sjuka är mammor oftast hemma. De värmländska kvinnorna tjänar 53 000 kr mindre per år än de värmländska männen trots att utbildningsnivån är högre hos kvinnor än män. Fler kvinnor än män är deltidsarbetslösa och timanställda. På Hammarö har 40 % av männen en hög inkomst, i Munkfors har bara 3 % av kvinnorna en hög inkomst. I Hammarö och Karlstad är männen i genomsnitt sjuk 16 respektive 18 dagar på ett år, i Hagfors och Filipstad är kvinnorna i genomsnitt sjuka 49 dagar per år.

Värmland har blivit kallare. Rasismen breder ut sig. Hatbrotten har ökat med 18 %. Vi ser hur nazisterna organiserar sig. Under 2016 genomförde nazisterna 142 aktiviteter i Värmland. 28 % av politikerna uppger att det har utsatts för hot i samband med sitt politiska uppdrag. Vi ser hur borgerliga partier normaliserar rasistiska partier genom att till exempel motarbeta byggandet av moské i Karlstad.

Vi tänker göra skillnad här och nu. Vänsterpartiet kommer aldrig acceptera dessa skillnader och den ojämlikhet som finns i samhället. Våra politiska krav riktar in sig på att minska klyftor, bekämpa orättvisor och arbeta för ett jämställt samhälle. Vänsterpartiet arbetar för att skapa ett samhälle för alla – inte bara några få.

Vänsterpartiet är ett miljöparti på riktigt. Vi har en plan för att ställa om samhället till ekologisk hållbarhet och vi vågar ta strid mot de starka intressen som vill att allt ska fortgå som vanligt. I Värmland ska skogen brukas men inte missbrukas. Våra sjöar och vattendrag ha starkt skydd samtidigt som de bidrar till energiproduktion och ett underbart landskap.

Värmland ska vara ett öppet och tolerant län där alla känner sig välkomna och trivs. I valplattformen för Värmland har vi tagit fram konkreta reformer för att skapa ett Värmland för alla – inte bara för de rikaste.

Här kan du ladda ner Vänsterpartiet Värmlands valplattform 2018 – 2022

Vänsterpartiets lista till region/landstingsfullmäktige i Värmland

1. Anna Hammar, 35 år, Hagfors, budget- och skuldrådgivare
  2. Elisabeth Björk, 31 år, Karlstad, ombudsman